Από: Αντιστράτηγο ε.α. Ιωάννη Κρασσά

«Στους Έλληνες η αγάπη για την ελευθερία ισοδυναμεί και με περιφρόνηση για τους νόμους και για κάθε νόμιμη αρχή. Η αγάπη για την ισότητα εκδηλώνεται συχνά σαν άγρια ζήλια απέναντι σε όλους εκείνους που ξεχωρίζουν, ο κοντόφθαλμος πατριωτισμός γίνεται εγωισμός και το εμπορικό πνεύμα αγγίζει την απατεωνιά». Έντμοντ Αμπού(1828-1885)[1], από το βιβλίο του "Η Ελλάδα του Όθωνα" (1854).

Ανησυχητικά Φαινόμενα

Τα συνεχόμενα περιστατικά βίας της τελευταίας περιόδου έχουν δημιουργήσει έντονη ανησυχία στην πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Το ζητούμενο είναι πως θα παταχθεί η αυξανόμενη παραβατικότητα, η οποία απειλεί τις ζωές, τις περιουσίες και την καθημερινότητα των πολιτών. Τα ετήσια στατιστικά στοιχεία της εγκληματικότητος που κοινοποιεί η ΕΛΑΣ προκαλούν φόβο και απαισιοδοξία. Οργανωμένο Έγκλημα: Το 2020 δραστηριοποιήθηκαν 358 εγκληματικές ομάδες με 2.538 μέλη, οι μισές εκ των οποίων ήσαν αλλοδαπές με κέρδη 130.000.000 Ευρω. Κοινό Έγκλημα: 76 ανθρωποκτονίες, 4.287 ληστείες, 81.000 διαρρήξεις-κλοπές, 22.000 κλοπές οχημάτων, 492.000 τροχαίες παραβάσεις(234.000 υπέρβαση του ορίου ταχύτητος και 54.000 μη χρήση κράνους). Από κάμερα που τοποθετήθηκε δοκιμαστικά, διαπιστώθηκαν 20 παραβιάσεις του ερυθρού σηματοδότη εντός μιας ώρας(1 παράβαση ανά 3 λεπτά). Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο[2] το 44% των Ελλήνων οδηγών δεν χρησιμοποιεί ζώνη ασφαλείας. Η αντιμετώπιση των δύσκολων προβλημάτων απαιτεί σκληρές αποφάσεις. Το πρόβλημά μας ως λαός έγκειται στην υλοποίησή τους. Νόμοι υπάρχουν, πλην όμως εφαρμόζονται επιλεκτικά, ή και καθόλου. Ο φιλόσοφος Αριστοτέλης[3] (384-322 π.Χ.), το επεσήμανε πριν από 2.300 χρόνια: «Σε τίποτα δεν διαφέρει το να μην υπάρχουν νόμοι, από το να μην εφαρμόζονται (Οὐδέν διαφέρει ἤ μὴ κεῖσθαι ἤ μὴ χρῆσθαι τοὺς νὀμους)».

Σοκ και Δέος

Η τήρηση της νομιμότητος αποτελεί ευθύνη των δικαστών, των αστυνομικών, των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και όλων των πολιτών, ενώ η σιωπή στην παρανομία συνιστά συναίνεση. Η πρόληψη, οι συνεχείς έλεγχοι, η ταχεία απονομή δικαιοσύνης και η αυστηρή επιβολή ποινών μπορούν να φέρουν αποτελέσματα. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει άπαντες οι μισθοδοτούμενοι από το δημόσιο να επιλέγονται με αυστηρά κριτήρια, να αξιολογούνται και εάν δεν αποδίδουν να παύονται από τα καθήκοντά τους. Δεν θα επιτύχουμε τίποτα εάν «το πάμε σιγά σιγά και με το μαλακό». Χρειαζόμαστε το δόγμα του «Σοκ και Δέους», ειδάλλως θα συζητούμε αενάως για έλλειμα παιδείας, η οποία στην Ελλάδα δεν παράγεται ούτε από την οικογένεια, ούτε από την εκπαίδευση, ούτε από τα ΜΜΕ, αλλά ούτε και από τους διοικούντες. Ο Γάλλος Αντρέ Μπρετόν[4](1896-1966) στην πρώτη από τις επισημάνσεις του για το τι είναι παιδεία γράφει: «Παιδεία δεν είναι τα πτυχία μας, αλλά η αισθητική μας». Για τον Σωκράτη[5] η αισθητική(το καλόν και το κάλλος) και η ηθική(το αγαθόν) είναι οι όψεις του ίδιου νομίσματος, της ωφελιμότητος, που αναφέρεται σε όποιον και σε ότι είναι χρήσιμο. Από αυτή την άποψη όχι μονό στερούμεθα παιδείας, αλλά και των ατόμων που μπορούν να τη παράγουν.

Ο Σωκράτης και ο Αριστοτέλης.

Η Ανεξέλεγκτη Βία

Την 7η Δεκεμβρίου 2023, κατά τον τραυματισμό του αστυνομικού από ναυτική φωτοβολίδα στο εξωτερικό χώρο του Γυμναστηρίου του Ρέντη, οι συνάδελφοί του που προσπάθησαν να τον διασώσουν, χτυπήθηκαν από βόμβες μολότοφ. Η ενέργεια αυτή δεν εκπορεύεται από έλλειψη παιδείας, αλλά παντελή απουσία ανθρωπίνων αισθημάτων. Μιλάμε για τυφλό μίσος παρόμοιο μ’ αυτό που επέδειξε «ο σκληρός κακοποιός» που πυροβόλησε τρία άτομα «ἐν ψυχρ» για ασήμαντο αφορμή στις 16 Δεκεμβρίου στο Γκάζι. Αυτού του είδους η περιφρόνηση για την αξία της ζωής δεν συνάδει σέ άτομα που συναναστρέφονται άλλους ανθρώπους, αλλά παραπέμπουν σε συμπεριφορές αγρίων θηρίων. Ο αθλητισμός υποτίθεται ότι καλλιεργεί την ευγενή άμιλλα και τα ευγενή ιδεώδη και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εξαχρειώνει τον άνθρωπο. Το πρόβλημα δεν λύνεται με τη διεξαγωγή των αγώνων κεκλεισμένων των θυρών, αλλά με την κατάργηση των πρωταθλημάτων και τη διάλυση των συλλόγων, ειδάλλως θα χάνονται ζωές και θα χύνουμε «κροκοδείλια δάκρυα», χωρίς να αποφασίζουμε και συζητούντες στο διηνεκές.

Αγνό φίλαθλο πνεύμα.

Ο Χαρακτήρας

Ο χαρακτήρας της φυλής διαμορφώθηκε κατά την διάρκεια των 20 αιώνων κατοχής, από τους Ρωμαίους, τους Φράγκους, τους Ενετούς, τους Καταλανούς, και τέλος τους Οθωμανούς(Η κατοχή των Επτανήσων από τους Γάλλους και τους Βρετανούς και των Δωδεκανήσων από τους Ιταλούς δεν είχαν καταλυτική επίδραση στο χαρακτήρας μας). Η ανασφάλεια, η άγνοια, η θρησκοληψία, η δεισιδαιμονία, η καχυποψία, το αίσθημα της αυτοσυντηρήσεως και το άγχος της επιβιώσεως διαμόρφωσαν το απρόβλεπτο ελληνικό «εγώ». Έχουμε δυσκολία να αποδεχθούμε το προφανές και το λογικό, ενώ εύκολα υιοθετούμε το υπερβατικό, το μυστηριώδες και το συνωμοτικό. Αποφεύγουμε τη προσπάθεια, τις θυσίες και τη πειθαρχία που οδηγούν στη βελτίωσή, επιλέγοντας την κατά βούληση ασύδοτη πορεία χωρίς κανόνες, αξιολογήσεις και ελέγχους, στο όνομα πάντοτε των κοινωνικών κατακτήσεων και των δημοκρατικών ελευθεριών. Διατηρούμε μια ομιχλώδη αντίληψη της νομιμότητος, η οποία μας διευκολύνει να φοροδιαφεύγουμε, να αισχροκερδούμε, να οικοδομούμε αυθαίρετα, να καταναλώνουμε περισσότερα από όσα παράγουμε και να δικαιολογούμε τα πάντα στο όνομα της εθνολογικής μας ιδιαιτερότητος. Απαιτούμε σεβασμό και αναγνώριση λόγω των αρχαίων μας προγόνων, τα επιτεύγματά των οποίων αγνοούμε στη πλειοψηφία μας. Ζητούμε μετά επιτάσεως από το Βρετανικό Μουσείο την επιστροφή των μάρμαρων του Παρθενώνος, ενώ απορρίπτουμε τις αξίες που αντιπροσωπεύουν. Είμαστε ανυποχώρητοι στα δικαιώματά μας, αλλά επιεικείς στις υποχρεώσεις μας, πιστεύοντας ότι η κουτοπονηριά και ο επαρχιωτισμός μας αποτελούν ξεχωριστά ελληνικά προσόντα. Δηλώνουμε θιασώτες της αναβολής και οπαδοί της τελευταίας στιγμής, μιμούμενοι τη διοίκηση που δίνει παρατάσεις στις προθεσμίες που θέτει, καθιστώντας τους συνεπείς πολίτες τα κορόιδα του συστήματος. Εάν προσθέσουμε στα παραπάνω και τον μειούμενο επί εικοσαετία πληθυσμό, φαίνεται ότι ως λαός έχουμε επιλέξει την «συλλογική αυτοχειρία». Εκτός από την παιδεία χρειάζεται και ήθος, το οποίο όταν υπάρχει καθιστά τους νόμους περιττούς. Όσοι το διαθέτουν δεν παραβαίνουν τους νόμους από το φόβο της τιμωρίας, αλλά γιατί το πιστεύουν. Οι ενσυνείδητα νομιμόφρονες αποτελούν τη μειοψηφία του πληθυσμού και φοβάμαι ότι αισθάνονται γραφικές φυσιογνωμίες, εκτός τόπου και χρόνου.

Λειτουργικά Αναλφάβητοι

Τα αποτελέσματα των Ελλήνων μαθητών των Λυκείων στο τελευταίο διαγωνισμό PISA[6][Programme for International Student Assessment (Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολογήσεως Μαθητών), που διοργανώνει ο ΟΟΣΑ[7] (Οικονομικός Οργανισμός Συνεργασίας και Ανάπτυξης), ήσαν οι χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας και στις 3 δεξιότητες που αξιολογεί ο διαγωνισμός(την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες). Η πατρίδα μας συγκέντρωσε 430 μονάδες και κατατάχθηκε στην 44η θέση, σε σχέση με το 2015 που συγκέντρωσε 451 βαθμούς και τερμάτισε στην 43η θέση. Οι καλύτερες επιδόσεις των ελληνικών ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, σε σχέση με τα δημόσια φαίνεται στο πίνακα. Η λειτουργία ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας θα αναδείξει τις αδυναμίες των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μας.  

Ο ΟΟΣΑ εκτός από το διαγωνισμό της PISA, διεξάγει περιοδικά και το διαγωνισμό για τις ικανότητες των ενηλίκων PIAAC(Programme International Assessment of Adult Competencies). Από το διαγωνισμό προέκυψε ότι το 19% των πρόσφατα αποφοίτων Πανεπιστημίων και μεταπτυχιακών στην Ελλάδα είναι λειτουργικά αναλφάβητοι. Είναι απελπιστικά υψηλό το ποσοστό των Ελλήνων που δεν καταλαβαίνουν βασικές έννοιες και αδυνατούν αν επεξεργαστούν υποτυπώδεις πληροφορίες. Στο ποσοστό των αποφοίτων με τις ονομαζόμενες «σφαιρικές δεξιότητες» η Ελλάδα μαζί με τη Χιλή και τη Τουρκία έχει μονοψήφια ποσοστά, ενώ η Φιλανδία έρχεται πρώτη με 40%. Στοιχεία από τη Παγκόσμια Έρευνα Διοικήσεως Επιχειρήσεων [World Management Survey (WMS)] έδειξαν ότι οι Έλληνες «Μάνατζερ(διευθυντές-προϊστάμενοι)» βρίσκονται στο χειρότερο επίπεδο από τις 20 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα. [Εφημερίδα Καθημερινή της 23ης Δεκεμβρίου 2023(σελίδα 13)].

Η έδρα του ΟΟΣΑ στην Βιέννη.

Μια Πορεία Χαμένων Ευκαιριών

Ως λαός μετά την ανεξαρτησία μας(3 Φεβρουαρίου 1830), είχαμε τις ευκαιρίες μας, αλλά δεν τις αξιοποιήσαμε, λόγω του αυτοκαταστροφικού εγωισμού μας, της ανούσιας πολυπραγμοσύνης μας και της αμάθειας μας. Την 27η Σεπτεμβρίου 1831, οι Γεώργιος και Κωνσταντίνος Μαυρομιχάλης δολοφόνησαν τον πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδος Ιωάννη Καποδίστρια(Η θητεία του διήρκησε 3 χρόνια και 8 μήνες). Την ημέρα εκείνη απορρίψαμε την νομιμότητα και επιλέξαμε «το περίπου και το χύμα» στις μεταξύ και στις σχέσεις μας προς τη διοίκηση. Δεν εξαπατηθήκαμε, ούτε είμαστε θύματα ενός πεπρωμένου που δεν μπορούσαμε να αποφύγουμε, το μυαλό μας και μόνο μάς οδήγησε σ’ αυτή τη κατάσταση. Το απογοητευτικό είναι ότι είμαστε αυτοί που είμαστε όχι γιατί αποτύχαμε, αλλά γιατί δεν προσπαθήσαμε καν να εξελιχθούμε. Αν εμπιστευόμασταν το Καποδίστρια, αλλά και στη συνέχεια τον Βασιλέα Όθωνα θα είμασταν σε πολύ καλύτερη θέση. Η Βαυαρία αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί χώρα πρότυπο. Είναι η μεγαλύτερος παραγωγός γεωργικών προϊόντων στην Γερμανία, με ισχυρή συγχρόνως βιομηχανία. Ο Όθων προσπάθησε να μας εκσυγχρονίσει, αλλά ούτε το θέλαμε, ούτε το μπορούσαμε. Το κύριο μέλημά μας ήταν ο περιορισμός της εξουσίας του Βασιλέως με την καθιέρωση της συνταγματικής μοναρχίας το 1843. Τη νομοθετική κατοχύρωση της ισότητος, την επικαλούμεθα όσον αφορά τα δικαιώματά μας, αλλά όχι τις υποχρεώσεις μας, γιατί τοποθετούμε το προσωπικό συμφέρον υπεράνω των διατάξεων του συντάγματος. Το χειρότερο όλων είναι ότι την άρνηση μας στην πρόοδο την εμφανίζουμε σαν κατόρθωμα.

Ο Καποδίστριας και ο Όθων.

Απωλέσαμε το Μέτρο

Είμαστε επιρρεπείς στην υπερβολή χρησιμοποιώντας καταχρηστικώς τις λέξεις ήρωας, προδότης, θρίαμβος και καταστροφή, ενώ έχουμε απωλέσει την αίσθηση του μέτρου. Διαπρέπουμε στη κριτική επί παντός επιστητού, προτείνουμε λύσεις αγνοούντες τα δεδομένα, ενώ πιστεύουμε ότι υπάρχουν επιλογές άνευ τιμήματος. Προσαρμόζουμε την ιστορία στα πιστεύω και στις αντιλήψεις μας και υποψιαζόμαστε ότι διαχρονικά οι πάντες συνωμοτούν εναντίον του «εξυπνότερου λαού της οικουμένης», ενώ είμαστε βέβαιοι ότι ξένα κέντρα και άλλες σκοτεινές δυνάμεις δεν μας αφήνουν να πετάξουμε σε ύψη δυσθεώρητα.

Σκέψου Ελληνικά

Η ποιότητα της ζωής μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εισαγόμενα προϊόντα και εάν επιθυμούμε να ενισχύσουμε την πατρίδα μας θα πρέπει να προτιμούμε τα ελληνικά ανεξαρτήτως ποιότητος και τιμής. Το ιδανικό θα ήταν τα Ελληνικά προϊόντα να είναι ανώτερα ποιοτικά, παραγόμενα από υγιείς οικονομικά και διαχειριστικά εταιρείες ή οργανισμούς. Σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερο τα χρήματα να μένουν στην Ελλάδα με τα όποια αρνητικά, παρά να φεύγουν στο εξωτερικό. Το 2022 ενώ αυξήθηκαν οι εξαγωγές κατά 42%(93 δις ΕΥΡΩ), έναντι 65 δις. ΕΥΡΩ το 2021, το έλλειμα του εμπορικού ισοζυγίου έφτασε τα 38 δις αυξημένο κατά 50% σε σχέση με το 2021(Πηγή ΕΛΣΤΑΤ). Πρέπει να ενισχύσουμε και να στηριχθούμε στα θετικά μας και στους τομείς που πλεονεκτούμε. Η τεχνολογία σήμερα μας παρέχει την δυνατότητα αξιολογήσεως των επιδόσεων στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον. Η διεθνή κατάταξη της χώρας μας σε όλους τους τομείς είναι χαμηλή. Τα προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με το απλοϊκό σκεπτικό «αυτή τη γη που τη πατούμε όλοι μέσα θε να μπούμε, ότι φάμε και ότι πιούμε». Η τεχνολογία μας εκπλήσσει καθημερινά και χρειάζεται προσπάθεια για να τη παρακολουθήσουμε. Δεν είναι δυνατόν να εναποθέτουμε τις ελπίδες μας σε ανθρώπους δεν γνωρίζουν. Όλοι συμφωνούν ότι για να ασκείς ένα επάγγελμα απαιτείται πιστοποίηση συγκεκριμένων γνώσεων και δεξιοτήτων(ιατρός, μηχανικός, ηλεκτρονικός κλπ). Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί όσοι εκλέγονται να μας διοικήσουν, δεν θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις που έχουν σχέση με τα καθήκοντα που θα αναλάβουν. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τους εκλογείς, οι οποίοι εκλέγουν χωρίς να γνωρίζουν βασικές πληροφορίες για τα πρόσωπα που επιλέγουν και για τα θέματα που καλούνται να αποφασίσουν. Η εξουσία φθείρει και διαφθείρει, προς τούτο οι τρείς θητείες θα πρέπει να είναι το ανώτατο όριο όλων των εκλεγομένων στις βουλευτικές και δημοτικές εκλογές. Το κακό είναι ότι και αυτοί που γνωρίζουν, δεν διαθέτουν ενιαία αντίληψη για τη πρόοδο, τη δίκαιη κατανομή βαρών, την αξιολόγηση και ανταμοιβή της προσφερόμενης εργασίας, την ασφάλεια και τις απειλές κατά της πατρίδος μας. Μοιάζουμε σαν ένα κουβάρι χωρίς αρχή και τέλος. Σ’ αυτό το πρόβλημα τη λύση την έδωσε ο Μέγας Αλέξανδρος στο Γόρδιο το 333 π.Χ. με την επιλογή του να κόψει το δεσμό που δεν μπορούσε να λυθεί. Φαίνεται να μην υπάρχει προοπτική θεραπείας, παρά μόνο συντηρητικής αγωγής, ωστόσο η ζωή επιφυλάσσει εκπλήξεις και τα πάντα μπορεί να συμβούν.

    

Αντιστράτηγος ε.α. Ιωάννης Κρασσάς

Δεκέμβριος 2023

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 

[1] Ο Έντμοντ Αμπού (Edmond About) (1828-1885), ήταν Γάλλος συγγραφέας, ακαδημαϊκός  και δημοσιογράφος. Το 1852 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα ως υπότροφος της Γαλλικής Σχολής. Κατά την διάρκεια της παραμονής του περιόδευσε όλη την Ελλάδα. Το 1854, μετά την επιστροφή του στο Παρίσι δημοσίευσε το βιβλίο "Η Ελλάδα του Όθωνα", που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα 2018.

Ο Έντμοντ Αμπού.

[2] Το Ευρωβαρόμετρο είναι ένα σύνολο τακτικών ερευνών, οι οποίες αφορούν την δημόσια γνώμη και λαμβάνουν χώρα εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το 1973. Οι έρευνες του Ευρωβαρομέτρου καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επίκαιρων θεμάτων που σχετίζονται με τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

[3] Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και επιστήμονας  Αριστοτέλης(384-322 π.Χ.) γεννήθηκε στα Στάγειρα της Χαλκιδικής, στη Μακεδονία. Σε ηλικία 17 ετών εισήλθε στην Ακαδημία του Πλάτωνος στην Αθήνα, όπου παρέμεινε επί 20 χρόνια. Μαζί με το δάσκαλό του Πλάτωνα αποτελούν τις πιο σημαντικές φιλοσοφικές μορφές του αρχαίου κόσμου. Η διδασκαλία τους επηρέασε βαθύτατα τη δυτική φιλοσοφική και επιστημονική σκέψη. 

[4] Ο Γάλλος συγγραφέας Αντρέ Μπρετόν[1896-1966(Andre Breton)] είναι ο θεμελιωτής και κύριος θεωρητικός του υπερρεαλιστικού κινήματος και αποτελεί την προσωποποίηση του λεγόμενου ορθόδοξου ρεαλισμού. Το 1924 κυκλοφόρησε το Μανιφέστο του Υπερρεαλισμού, ένα από τα σημαντικότερα κείμενα του κινήματος, το οποίο σηματοδότησε την έναρξη του ως οργανωμένο καλλιτεχνικό κίνημα στη βάση συγκεκριμένων θεωρητικών αρχών. 

Ο Αντρέ Μπρετόν.

[5] Ο Σωκράτης(470-399π.Χ) ήταν Έλληνας Αθηναίος φιλόσοφος, ο οποίος θεωρείται ο ιδρυτής της Δυτικής φιλοσοφίας και συγκαταλέγεται στους πρώτους ηθικούς φιλοσόφους. Δεν συνέγραψε κάποιο φιλοσοφικό έργο όσο ζούσε. Η διδασκαλία του επιβίωσε μέσω των καταγραφών που έκαναν μαθητές του όπως ο Πλάτων και ο Ξενοφών. Το 399 π.Χ., ο Σωκράτης παραπέμφθηκε να δικασθεί για τρεις κατηγορίες ασέβειας προς τους θεούς. Κατηγορήθηκε για άρνηση της επίσημης θρησκείας για λατρεία καινούργιων, ψευδών θεών (καινὰ δαιμόνια) και για διαφθορά των νέων. Η απολογία του δεν εξασφάλισε την αθώωσή του και ο φιλόσοφος κρίθηκε ένοχος κατά πλειοψηφία από ένα σώμα πεντακοσίων ενόρκων Αθηναίων ανδρών. Σύμφωνα με το έθιμο της εποχής πρότεινε ο ίδιος την ποινή του, κρίνοντας, αρχικώς, ότι το πρέπον θα ήταν να του δοθεί από το κράτος ελεύθερη σίτιση και στέγαση για τις υπηρεσίες που παρείχε στην πόλη καθ’ όλη τη διάρκεια του βίου του. Εναλλακτικά, πρότεινε να του επιβληθεί χρηματικό πρόστιμο. Οι ένορκοι αρνήθηκαν τις προτάσεις του και αποφάσισαν την επιβολή της θανατικής ποινής.

[6] Το 2022 στην κύρια έρευνα της PISA έλαβαν μέρος 690.000 μαθητές από 81 χώρες(38 χώρες του ΟΟΣΑ και επιπλέον 43).

[7] Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), ιδρύθηκε το 1961, έχει έδρα το Παρίσι και συμμετέχουν 38 κράτη. Είναι ένας διεθνής οργανισμός που εργάζεται για την οικοδόμηση πολιτικών για καλύτερη ζωή, με στόχο την ευημερία, την ισότητα και τη παροχή ίσων ευκαιριών για όλους.

ΤΕΛΟΣ